Falken er klar til den næste generation med to helt nye dæk til den kolde sæson: EUROWINTER HS02 og EUROWINTER HS02 Pro imponerer med ressourcebesparende og innovative tekniske egenskaber.
Falken EUROWINTER HS02 fås med en symmetrisk, retningsbestemt slidbane i 76 størrelser med diametre fra 14 til 19 tommer og tværsnit på 40 til 70 procent med hastighedsindeks T, H og V (op til 190, 210 og 240 km/t). Derudover er der EUROWINTER HS02 Pro til bil- og SUV-bilister med de højeste dynamiske krav: Der findes 87 størrelser med diametre fra 16 til 21 tommer og tværsnit på 35 til 70 procent i hastighedsklasserne H, V og W (op til 210, 240 og 270 km/t). Slidbanen på HS02 Pro har et asymmetrisk design. Designet af begge modeller imponerer ved første øjekast med deres dynamiske sidevægsdesign og HS02 Pro desuden med et visuelt tiltalende nano-sort logo.
Udfordringerne ved kørsel i den kolde årstid skal overvindes med sikkerhed: den unikke forbindelse mellem køretøjet og vejbanen, dækkene, udgør det afgørende grundlag for en vellykket mestring her. Det nye Falken EUROWINTER HS02 træder her frem med en V-formet, retningsbestemt slidbane, der er symmetrisk placeret. Dette design giver en fremragende vandafledning i jordkontaktområdet. I størrelsen 205/55 R 16 er slidbanen i stand til at flytte 78 liter pr. sekund - og i praksis betyder denne tekniske værdi en fremragende beskyttelse mod aquaplaning.
HS02 Pro, der er udviklet til høje krav til ydeevne, i teststørrelsen 245/45 R 18 opnår en endnu større vandafledning med 101 liter pr. sekund. Dens synergistiske slidbane er kombineret for at opnå en afbalanceret ydeevne under alle vinterlige forhold: Udviklingsingeniørerne har optimeret den indre side af slidbanen til sikker kørsel i sne og slud, mens den ydre side er optimeret til tør og våd kørsel. Det intelligente samspil mellem de to slidbaneområder giver en sportslig og præcis køreoplevelse med store sikkerhedsmarginer.
Som et vigtigt sikkerhedselement skal vinterdæk imidlertid ikke kun kunne håndtere våde forhold godt, men også tilbyde overlegne egenskaber på snedækkede veje. På Falken EUROWINTER HS02 og HS02 Pro sørger specielt udformede Miura-Ori 3D-ribber, som garanterer pålidelig trækkraft samt sikker bremseevne med korte bremselængder, for dette. Disse fordybninger i slidbanen, der er placeret centralt og i flere retninger i slidbanen på HS02, giver især øget greb på sne. De graduerede 3D-profilkanter yder her en væsentlig støtte: de øger sneopsamlingen på slidbanen og forbedrer dermed vejgrebet. Samtidig sikrer gradueringen en bedre selvrensning.
Falken EUROWINTER HS02 har også et hybridribbedesign, hvor de sammenkoblede 3D-ribber findes i skulderområdet. Takket være det specielle design har udviklerne kunnet øge blokstyrken der og dermed foretage klare forbedringer af kørselsstabiliteten ved grænserne. Falken EUROWINTER HS02 opnår lige så exceptionelle præstationer på snedækkede, våde og tørre veje takket være det intelligente samspil mellem de forskellige ribtyper.
Slidbanen på HS02 Pro fungerer noget anderledes, idet der tages hensyn til målgruppen. Takket være denne zig-zag-form genererer to omløbende slidbaneriller ekstra slidbanekanter, der sikrer pålidelig trækkraft i sne og slud, forbedrer bremseevnen og sidst men ikke mindst muliggør de bedste køreegenskaber. På indersiden af slidbanen findes forskudte slidbaneriller, der er anbragt i en step-down-konfiguration. Dette design forstærker det gode greb på sne og hjælper med pålidelig selvrensning samt sikrer det bedste greb og den mest præcise håndtering på snedækkede veje.
Sammen med den afprøvede og testede 4D nano-designteknologi, som spillede en rolle i udviklingen af slidbanemassen, opnår de nye vinterdæk fra Falken et klart forbedret vejgreb på vådt underlag i forhold til mere end blot deres forgængere. Ikke mindst dækets brændstofeffektivitet og levetid nyder også godt af det avancerede 4D nano-design takket være den lave rullemodstand og den høje slidstyrke.
Et andet kendetegn ved den nye generation af vinterdæk fra Falken er en dækvægt, som er op til ni procent (HS02) og op til 14 procent (HS02 Pro) lavere end de tilsvarende dimensioner for tidligere modeller. Et nyt letvægtsdesign sparer på materiale og vægt takket være optimeret form og design. Her drager offentligheden fordel af ressourcebesparelsen på grund af det reducerede forbrug af råmaterialer, og førerne drager fordel af den reducerede rullemodstand.
Den foreløbige klassificering af mærkets værdier bekræfter, at Falken EUROWINTER HS02 og HS02 Pro er klassificeret i klasse "C" til "D" for brændstofforbrug, "B" for vejgreb på vådt underlag og "A" til "B", svarende til 67 til 71 dB, for støjemissioner.
Under de seneste vintertestkørsler i Arnemark i Sverige viste de nye Falken EUROWINTER HS02 og HS02 Pro sig at være klart overlegne i forhold til den interne reference i kriterierne greb på sne, støjniveau og komfort, brændstofeffektivitet, håndtering på tørt underlag, håndtering på vådt underlag og bremsning på vådt underlag, og de efterlod også premium-konkurrenterne i støvet.